Friday, October 16, 2009

Luahan Hati Seorang Hamba



Ya Allah, aku bersujud, merasa hina seluruh jiwa raga, mengharap sekelumit belas kasihan dariMu, ampunilah segala dosaku, kuatkanlah seluruh imanku, tabahkahlah hatiku yang terbelah-belah dan tenangkanlah jiwaku yang hampir hancur ini...

Ya Allah, aku sedar, sekian lama aku hidup gembira, berlapang dada bersama-sama dengan apa yang aku miliki , lantaran kerana tiada ujian yang tak bisa ku gagali...

Kini bila aku di uji olehMu, aku terasa sangat berat, sangat hebat dan perit hingga meresap seluruh jiwa dan darahku.. Lantas aku sedar aku diuji antara ”perasaan” serta ”keyakinan” yang telah Engkau anugerahkan melalui istiqarahku yang senantiasa aku warnai pada malam-malamku selama hidupku ini...

Di uji lagi bila dia menolak kasihku walaupun sememangnya dia ku kasihi tulus dan ikhlas sepenuh jiwa dan ragaku. Mengapa masih terjadi walaupun telah ku turut sepenuh maghrifah yang Engkau kurnia kan kepadaku?

Ya Allah, apakah sebenarnya yang terjadi? Aku sangat keliru Ya Allah. Sangat-sangat keliru. Jika diikutkan hati, hendak saja ku berpaling daripadaMu. Namun ia seakan-akan mengundang kemarahan, menderhakai kurniaanMu serta mengundang azab siksaMu yang amat pedih dan maha dahsyat. Aku sangat takut Ya Allah, sangat takut sekali..Lantaran itu aku tak sanggup untuk berpaling daripadaMu...

Tetapi bagaimana hendak kuteruskan pula? Apakah lagi ketermampuan yang tinggal dengan sekadar kudratku ini? Telahku laksana semua apa yang terdaya olehku, dan yang tinggal hanyalah bibit-bibit yang melampaui syariah dan sunnahMu sahaja. Manakah mungkin aku lakukan semua itu…Sangat mustahil wahai Ya Tuhanku...

Ya Allah, kini aku sangat-sangat memohon petunjukMu..berikanlah daku jalan keluar. Sesungguhnya sangat hebat perit yang ku rasa kini. Namun Ya Allah, aku sangat bersyukur kepadmu kerana sampai ketika dan saat ini, jika bukan kerana rahmatMu itu, sudah pasti aku menamatkan riwayatku sendiri dan termasuk dalam golongan manusia yang menzalimi diri sendiri…

Ya Allah, keranaMu lah aku hidup dan kepadaMu lah seluruh keyakinanku sandarkan, namun pada ketika ini aku sangat-sangat memerlukan petunjukMu..bantulah diriku Ya Allah…Sesungguhnya aku adalah hambamu yang lemah dan tidak berdaya...

Ya Allah, Terserahlah kepadaMu, ini lah doaku sekadar yang terdayaku ungkapkan walau pedih yang ku rasa, namun aku masih terus mengharapkan rahmatMu yang Maha Agung...

Ya Allah, janganlah kau tinggalkan daku, walaupun sedetik mahupun lebih kecil bilangan dari itu. Jika kau tinggalkan diriku ini, maka apa gunanya lagi aku untuk terus hidup. Dan kepadaMu ku serahkan segala-galanya dan kepadaMu lah aku pasti kembali... Amin…

No comments:

Post a Comment